Marka: Yves Rocher

O marce Yves Rocher

Yves Rocher to jedna z największych i najbardziej popularnych marek kosmetycznych w Europie, która, jako jedna z pierwszych, odkryła przed zachwyconymi klientami zalety botanicznej pielęgnacji. W czasach, kiedy królowały kosmetyki oparte na sztucznych składnikach, założyciel marki, Yves Rocher, na nowo odkrywa dobroczynny wpływ roślin na samopoczucie i zdrowie człowieka. To przekonanie, które zawarł w stwierdzeniu “Im bardziej nauka idzie do przodu, tym bardziej udowadnia, że natura się nie myli”, stanie się myślą przewodnią jego działalności i mottem założonej przez niego marki.

Początki firmy sięgają lat 50. XX wieku, kiedy to jej założyciel, Yves Rocher, rozpoczął produkcję własnych kosmetyków, opartych na składnikach roślinnych. Urodzony w małej bretońskiej wiosce La Gacilly Yves od dziecka czuł wyjątkową więź z naturą. Z powodu słabego zdrowia, nigdy nie uczęszczał do szkoły, odbierając niezbędne wykształcenie podczas lekcji domowych. Czas wolny spędzał bawiąc się ze starszą siostrą na wrzosowiskach La Gacilly i w magicznym lesie Broceliande, mitycznej kolebce narodzin legend arturiańskich. W wieku 14 lat Yves stracił ukochanego ojca i w tym trudnym okresie ogromne pocieszenie przynosiły mu spacery po lesie - wtedy właśnie odkrył, że obcowanie z naturą ma dobroczynny wpływ na ludzką psychikę.

Pierwszą roślinną recepturą Yvesa był krem na bazie wyciągu z korzenia ziarnopłonu wiosennego, łagodzący dolegliwości związane z pojawieniem się żylaków i hemoroidów. Przyrządzony w domowej kuchni specyfik okazał się na tyle skuteczny, że wzbudził zainteresowanie mieszkańców sąsiednich wiosek i Yves rozpoczął sprzedaż kremu na większą skalę. Brak kapitału na otworzenie własnej działalności nie zniechęcił młodego przedsiębiorcy - opracował innowacyjny jak na tamte czasy model sprzedaży wysyłkowej, korzystając z ogłoszeń w prasie. Sukces tego systemu przeszedł wszelkie oczekiwania i dostarczył Yvesowi środków do spełnienia największego marzenia - produkcji naturalnych kosmetyków roślinnych, które całkowicie zmienią dotychczasowe podejście do pielęgnacji.

W latach 60. XX wieku Yves Rocher otworzył swój pierwszy stacjonarny butik przy bulwarze Haussmann 43 w Paryżu, ale sprzedaż wysyłkowa nadal pozostawała głównym źródłem pozyskiwania kapitału. Roślinne kosmetyki Yvesa cieszyły się we Francji tak dużą popularnością, że wkrótce mógł otworzyć fabrykę w rodzinnym La Gacilly, tworząc ponad 300 miejsc pracy i w dużym stopniu stymulując rozwój stopniowo wyludniającej się wioski. Tam również powstały laboratorium i ogród botaniczny, w którym do dzisiaj hodowane są rośliny o właściwościach leczniczych. W 1965 roku powstał pierwszy katalog firmy “Zielona Księga Piękna”, który szybko stał się znakiem rozpoznawczym marki.

 

9 roślin Yvesa Rocher

Yves Rocher czuł się bardzo związany z rodzinnymi stronami, dlatego postanowił tworzyć swoje kosmetyki właśnie tutaj, w Bretanii, gdzie jako dziecko, poznał siłę i magię natury. Obecnie firma posiada w Gacilly 60 hektarów upraw opatrzonych certyfikatem ECOCERT, gdzie rośliny hodowane są zgodnie z zasadami rolnictwa biologicznego, bez użycia nawozów chemicznych. To właśnie stąd pochodzi Flagowa Botaniczna Dziewiątka, dostarczająca składników do ponad 30% kosmetyków z oferty marki: mięta, rumianek pospolity, rumianek rzymski, arnika, nagietek, bławatek, malwa, karpobrot jadalny i przypołudnik kryształowy. Naukowcy Yves Rocher wiedzą, że każdy składnik roślinny ma inne właściwości, specyfikę i działanie. Roślina, aby żyć i chronić się przed niekorzystnymi czynnikami środowiska, rozwija niezwykłe zdolności adaptacyjne - na tym polega jej geniusz. Laboratoria marki badają te mechanizmy, by wykorzystać podobne rozwiązania w formułach kosmetyków. W taki właśnie sposób powstały dwa największe hity Yves Rocher, których historia sięga początków rozwoju marki: uniwersalny krem do twarzy i ciała z wyciągiem z rumianku Pure Calmille oraz przeciwzmarszczkowy krem regenerujący na noc Riche Crème na bazie olejku z 1000 róż. Kosmetyki te odniosły ogromny sukces - odnotowano, że oba sprzedają się na świecie co 5 sekund!

 W La Gacilly mieści się również ogród botaniczny z ponad tysiącem gatunków, założony, by chronić i badać rośliny, a także wprowadzać zwiedzających w tajniki bioróżnorodności. Znajduje się tutaj ponad 1500 okazów - zarówno krajowych, jak również tropikalnych - a także ogród dendrologiczny i las bambusowy. W obrębie ogrodu mieści się również 200 uli, których założenie ma na celu walkę ze spadkiem populacji pszczół na świecie. Oczywiście nie wszystkie kosmetyki marki oparte są na składnikach z rodzinnej, francuskiej hodowli - duża część ekstraktów roślinnych pozyskiwana jest z innych części globu, ale partnerzy handlowi Yves Rocher muszą się dostosować do wyśrubowanych norm - mają zakaz stosowania składników roślinnych modyfikowanych genetycznie i pochodzących z zagrożonych gatunków. Co roku interdyscyplinarny zespół botaników i biologów marki podróżuje po całym świecie w poszukiwaniu nowych, jeszcze nieodkrytych, składników roślinnych, których unikalne właściwości mogą zostać wykorzystane w recepturach kosmetyków.

 

Yves Rocher - w trosce o planetę i jej mieszkańców

Yves Rocher jest jedną z marek, które nie korzystają z pomocy pośredników i samodzielnie kontrolują cały cykl życia swoich produktów, od uprawy roślin po dystrybucję gotowych kosmetyków. Zarówno uprawa i zbiory, jak również produkcja kosmetyków pozostają całkowicie w obrębie działania firmy, co pozwala zminimalizować wpływ na środowisko. Opakowania produktów marki pochodzą z recyklingowanych materiałów, a w przyszłości firma planuje całkowite odejście od plastiku. Dodatkowo, w 2021 roku na rynku pojawiła się seria ekologicznych produktów Green Heroes - szampony w kostce i skoncentrowane żele pod prysznic, które, dzięki swoim wydajnym, biodegradowalnym formułom, wystarczają na dłużej i sprzyjają oszczędzaniu wody. 

W 1989 roku Yves Rocher, jako pierwsza marka kosmetyczna w Europie, podjęła decyzję o zaprzestaniu testowania swoich produktów na zwierzętach, a dwa lata później, utworzona została fundacja na rzecz ochrony roślin i zagrożonych gatunków zwierząt, której prezesem został syn Yvesa - Jacques. Obecnie fundacja funkcjonuje w wielu krajach, również w Polsce, prowadząc różne ekoprojekty - w 2001 roku ruszyła akcja “Ziemia Planeta Kobiet”, w ramach której nagradzane są kobiety aktywnie działające na rzecz ochrony środowiska. Marka jest również silnie zaangażowana w projekt „Sadzimy dla dobra planety”, mający na celu rewitalizację kurczącego się drzewostanu i zatrzymanie pustynnienia planety. W akcji tej mogą również brać udział klienci marki, kupując produkty oznaczone odpowiednią etykietą. Do końca 2020 roku, w wyniku działań fundacji, posadzonych zostało 100 mln drzew na całym świecie (1 drzewo co 3 sekundy). Yves Rocher jest również pierwszą francuską marką, która uzyskała certyfikat UEBT (Unia Etycznego Biohandlu), potwierdzający fakt etycznego pozyskiwania składników z poszanowaniem dla pracowników i lokalnych społeczności.